"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

A luxus sportos oldala

A sport meghatározóbb a divatvilágban, mint valaha. De vajon hogyan jutottak el ezek a kényelmes darabok az öltözőből a kifutóra?

A tavaszi/nyári férfikollekciókban idén a designerek számára a sport szolgáltatta az ihletet. Az olasz luxus egyik örök bástyájánál, a Bottega Veneta divatcégnél Tomas Maier kasmír melegítőnadrágokkal, kapucnis pulóverekkel és mellényekkel lepte meg a közönséget. A Monclernél Thom Browne bokszruhákkal kísérletezett, míg a Berlutinál Alessandro Sartori a sporttechnológia újdonságait kombinálta a designnal. Most azonban többről van szó, mint egy időszakos trendről, a sportruházat, úgy tűnik, végleg elfoglalta méltó helyét a luxusruházatban.

 

 

A tervezők szerint egyre nagyobb az igény az olyan ruhák iránt, amelyek egyszerre elegánsak és sportosak. „A legtöbb férfi olyan darabokat keres, amelyek illenek rohanó életmódjukhoz, találkozóról találkozóra szaladgálhatnak benne, akár a város egyik végéből a másikba.”

Ez a tendencia az elmúlt években láthatóan felgyorsult, az őszi/téli szezonban az Hermès és a Givenchy is követi. Figyelemre méltó módon a luxus szinonimájává avanzsált márkák égisze alatt egyre gyakrabban jelennek meg a sportolás funkcióinak is megfelelő darabok. Végtére nincs annál jobb, mint amikor egy ruha amellett, hogy divatos, még kényelmes is, igazodik a testünkhöz, igényeinkhez és persze életmódunkhoz.  

 

Valószínűleg ez az elgondolás vezérelte René Lacoste teniszezőt is, mikor az 1920-as években megalkotta a pólóinget. Ez a ruhadarab feje tetejére állította a teniszt és a férfidivatot is egyaránt. A laza szövésű pamutból készült pólóing jellemzője a rugalmas szegéllyel ellátott rövid ujj és a galléros, háromgombnyi kivágású nyak. Az ing jól szellőzött, és felszívta az izzadságot is, ezáltal növelve a sportteljesítményt. Elsöprő sikerét valószínűleg mégis annak köszönheti, hogy egyszerre stílusos és kényelmes, tökéletes azok számára, akik a középutat keresik a mindennapok öltözködésében.

 

 

A pólóing sikerére a Ralph Lauren-divatcég is felfigyelt. A márka tervezői gondoltak egyet, és piacra dobták saját darabjaikat is, melyek rövid időn belül az elitizmus szimbólumává váltak. Ettől kezdve a pólóing a sport világán kívül is egyre népszerűbb lett. „A sport és a divat mindig is közeli kapcsolatban álltak egymással – mondja David Lauren, a Ralph Lauren-cég reklámért, marketingért és vállalati kommunikációért felelős ügyvezető alelnöke. – A céget kezdettől fogva erősen befolyásolta a sport, emiatt pedig az évek folyamán számos gyümölcsöző együttműködésben vettünk részt. Az édesapám is azért nevezte el Polónak a céget, mert lenyűgözte e játék eleganciája, arisztokratikus bája.” A tavalyi US Open teniszbajnokságon a divatcég egy lépéssel továbbfejlesztette a pólókat, a kanadai székhelyű, biometrikus innovációkkal foglalkozó OMsignal segítségével létrehozott egy iOS-kompatibilis felsőrészét, a Polo Techet, amely játék közben egészségügyi és fitneszadatainkat továbbítja iOS-eszközünkre.

 

A divat jövője?

 

Nem meglepő módon főképp a sporttörténeti múlttal rendelkező márkák kísérleteznek a legtöbbet ezekkel az innovációkkal. Bár az Hermèst legtöbben a párizsi luxus jelképének ismerik, nem szabad elfeledkeznünk a márka lovas múltjáról sem. Thierry Hermès 1837-ben nyitotta meg nyereg- és lószerszámkészítő üzletét Párizsban, később sikeresen kiterjesztették a lószerszámok készítését övekkel, kesztyűkkel, sport- és automobil-felszerelésekkel. A cég Kanadából importált alapanyagokból 1918-ban legyártatta a világ első cipzáros golfdzsekijét, mellyel bebiztosította jól megérdemelt helyét a divatvilágban. Ezután már csak egy lépés volt, és elkezdett utazótáskákat, később pedig retikült gyártani, melyből megszületett az utóbbi évek egyik legkülönlegesebb terméke: a Birkin-táska.

 

 

A sport iránti olthatatlan rajongáson maga Giorgio Armani is osztozik, akinek kollekciójában az elegáns, klasszikus ruhák mellett mára a sportos darabok is helyet kapnak. Az Emporio Armani 2015-ös őszi/téli bemutatóján hatalmas lézershow kíséretében mutatta be legújabb síruha-kollekcióját. Armani szerint: „Az EA7-ben, vagyis az Armani sportruházati márkájában a hangsúly a technikára és a teljesítményre helyeződik, ugyanakkor továbbra is fontos szempont az elegancia és a stílus. A testmozgás az én életemnek is fontos része, éppen ezért tudom, milyen elengedhetetlen, hogy harmóniát teremtsünk a test és a ruha között. Úgy gondolom, kombinálnunk kell a teljesítményt és az eleganciát, hiszen ez a divat egyértelmű jövője. Mindannyian elfoglaltak vagyunk, rohanó világban élünk, ezért az öltözködésben a sportalapú megoldások jelentik az igazi innovációt.”