"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Egy generáció hangja

Ő a zenei élet egyik legmeghatározóbb alakja, igazi feminista példakép, aki követői körében már szinte kultikus figura hírében áll.

Bár a mai popzene tömegével ontja az előadókat, kevesen alakítottak ki olyan személyi kultuszt maguk körül, mint Beyoncé. De vajon mi emeli ki a tömegből, és mi teszi az énekesnőt fiatal nők millióinak példaképévé? Beyoncé egy igazi reneszánsz nő: zenész, üzleti mogul, egy márka, feminista, anya, akinek kulturális befolyása koncertről koncertre, albumról albumra nő.  

 

A zene az első


Az énekesnő zenéje a korai Destiny's Child lányegyüttesben töltött évek óta elismerésnek örvend. Gyermekkorában nagy hatással volt rá Anita Baker és Luther Vandross, emellett mindig is példaképként tekintett Rachelle Ferrell jazzénekesnőre, akinek dalait előszeretettel énekelte a zeneórákon. Ötödik, önmagáról elnevezett stúdióalbuma nem csupán zeneileg bizonyult rendkívül innovatívnak, de a zeneipar világának üzleti modelljét is átírta. A főként zenekritikára szakosodott Pitchfork Media szerint a 2013-as lemez az elmúlt évtized eddigi legjobb 15 albuma közé tartozik. A Cove magazin pedig Beyoncét a száz legkiemelkedőbb popénekes listáján a 7. helyre sorolja. Beyoncé zenei tehetsége azonban messze túlmutat a stúdiók falain, az énekesnő nemrég fejezte be ötödik világ körüli turnéját, és mostanra elmondhatja magáról, hogy két elnökké avatási ceremónián és a többmilliós nézettségű Super Bowl félidejének műsorában is szerepelhetett már. Ez alapján az gondolhatnánk, hogy ennyi elég is a „Beyoncé-jelenség” megalapozásához, valójában azonban ez csak a kiindulási pont.

 

 

A „business” a művészet mögött


A főképp férfiak uralta amerikai vállalati világban nagy teljesítménynek mondható, hogy Beyoncé az alapítója és egyben vezérigazgatója saját lemezkiadójának és produkciós cégének, a Parkwood Entertainmentnek. A Forbes magazin szerint jövedelme mostanra messze meghaladja férje, az amerikai rapper, dalszerző, író Jay-Z keresetét. Beyoncé okos vállalkozó, aki azt állítja magáról, hogy „bár nem üzletember, de mindenképpen üzleti ember”. Az énekesnő legújabb, 2013-as albuma megdöbbentő módon több mint 617 ezer példányban kelt a megjelenést követő, három napon belül.

 

Beyoncét és Jay-Z-t manapság a popkultúra Barack és Michelle Obamájának nevezik, de ellentétben az amerikai elnökkel és feleségével, megbízatásuknak nincs határideje. Hatalmukat és befolyásukat mutatja, hogy a Barclays Centerbe, melynek Jay-Z is résztulajdonosa, Katalin és Vilmos herceg is ellátogatott, hogy megnézzék a Brooklyn Nets–Cleveland Cavalier  kosárlabdameccset. A mérkőzés után pedig az énekesnőnek és férjének lehetősége nyílt egy beszélgetésre a királyi párral.

 

Az új feminista ikon


2014-ben a Forbes magazin az énekesnőt napjaink legbefolyásosabb hírességnek nevezte. Beyoncé ezt a hírnevet arra használta, hogy a BeyGood Project nevű jótékonysági szervezet létrehozásával támogassa a nemek közötti egyenlőségért folytatott harcot. Nagy sikerű Flawless című slágerét ma modern feminista himnuszként tartják számon. „Feminista az, aki hisz a nemek társadalmi, politikai és gazdasági egyenjogúságában.” Chimamanda Ngozi Adichie nigériai szerző idézete Beyoncénak köszönhetően lett igazán híres. Az énekesnő számában ugyanis több helyen feltűntek Adichie gondolatai. 

A nemzetközi nőnap alkalmából a BeyGood jótékonysági szervezet összeállt a Clinton Alapítvánnyal, hogy emlékeztessenek mindenkit a nyers valóságra: „Az elmúlt néhány évtizedben elért eredmények ellenére a nők többsége még mindig alulfizetett a férfiakhoz képest.” A 2014-es MTV Video Music Awardson mindenkit meglepett, amikor az egyik dala végén a háta mögött a kivetítően megjelent a „Feminista” felirat.

 

Családanya és popsztár egyszerre?


A „Beyoncé-vonzerő” része az énekesnő magánéletéről kialakult kép is: gyermekéért rajongó családanya és szerető feleség. A sztárság és a családanyaság vékony határvonalán egyensúlyozó híresség sikeresen kivívta az egyik amerikai konzervatív mozgalom haragját is, amely szerint megnyilvánulásai és dalai túl szabadosak. A Drunk in Love című dal miatt sok bírálat érte az énekesnőt, sokak szerint ugyanis a számban Beyoncé házassága szexuális dimenzióit tárja fel a nagyvilág előtt. A Drunk in Love valójában jól jelképezi azt a friss, modern gondolkodásmódot, amelytől Beyoncé oly közkedveltté vált: a családi kötelezettségeknek szórakoztató és szexi színezetet adott, a házasságnak pedig irigylésre méltó, új arcát mutatta be. Valószínűleg a fentieknek köszönhető, hogy a sztár egyszerre tűnik közvetlennek és elérhetetlennek.

 

 

Egy generáció példaképe


Azt mondhatjuk, hogy Beyoncé a tökéletes nő azon fiatal generáció szemében, amelynek tagjai megszállottan vágynak a teljességre, akik mindent akarnak: saját vállalkozást, karriert, családot, szerelmet, elismerést. Az énekesnő által képviselt legfőbb érték maga a korlátlan lehetőség: ő a példa arra, hogy nem kell választanunk, lehetünk nagyszerű vállalkozók, művészek és anyák egyszerre.