"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

A Zöld az új Fekete

A szépségiparban egyre nagyobb szerepet kapnak a természetes kozmetikumok. De mit nyújtanak ezek a termékek egy 21. századi nő számára?

Egy nő számára egy parfüméria maga az ígéret földje. A polcok roskadoznak az örök fiatalságot, a selymes puhaságot, vagy éppen a tiszta ragyogás lehetőségét hirdető „elixírektől”. Képesek vagyunk csillagászati összegeket áldozni mindössze 30 ml luxusért, abban a reményben, hogy tündöklésünk zálogát sikerült meglelnünk. Bár a józan ész szabályai többnyire ellentmondanak annak, hogy egy jobb minőségű cipő árát költsük el egy arckrémre, olykor – lehetőségeinkhez mérten – mégis elcsábulunk. Hiszen megérdemeljük.

 

Érdemes azonban közelebbről megvizsgálni a fényűző csomagolásba bújtatott kencék összetevőlistáját. Sok esetben az ominózus INCI-listán az előkelő első helyet az aqua, vagyis a víz foglalja el. Ez annyit jelent, hogy az adott terméket nagyrészt a fenti – viszonylag költséghatékony – összetevő alkotja. A lista persze folytatódik, méghozzá rendkívül hosszan. Csupa idegen szó, sehol egy ismerősen csengő összetevő a laikusok számára. Így lesz a termék „szexisebb” – tartósabb, illatosabb, kellemesebb, csillogóbb. Persze senki sem állítja, hogy ezek a készítmények ne volnának pozitív hatással a bőrünk vagy a hajunk aktuális állapotára, csupán azt, hogy próbáljunk meg tudatosan választani: ha hajlandók vagyunk aranyárat fizetni egy-egy innovatív, laboratóriumi körülmények között előállított hatóanyagért, egy mutatós csomagolásért és egy jól csengő márkanévért, akkor miért ne áldozhatnánk a valódi, természet adta luxus érzéséért?

 

Távol a természettől


Az úgynevezett civilizált életmódnak köszönhetően a modern kor embere fényévnyi távolságra került a természettől. Ez egyaránt igaz az életvitelünkre, az étkezésünkre és a higiénés szokásainkra. Nem tartjuk tiszteletben a napszakok és évszakok helyes körforgását (késő éjszaka térünk nyugovóra, februárban spanyol málnát fogyasztunk…), műanyag ételeken élünk, káros vegyszerekkel „ápoljuk” a bőrünket. Bár a szervezetünk csodás gépezet és sok mindent kibír, van az a pont, amikor egyszer csak megálljt parancsol a folyamatos terhelésnek. E tendenciát felismerve, az utóbbi években egyre többen teszik le voksukat egy természetesebb, fenntarthatóbb élet mellett (magánemberek, civil szervezetek és nagyvállalatok). A zöld életérzés, a fenntarthatóság nyomai számos területen tetten érhetők, és egyre intenzívebben vannak jelen a popkultúrában. A természetes megoldások megjelentek a divatban, az építészetben, a dizájnban, a gasztrokultúrában és természetesen a szépségiparban is. A természetes szépségápolás piaca Nyugaton már igen jelentős, de hazánkban is egyre nagyobb igény mutatkozik az újonnan nyíló webshopok, új márkák iránt.

 

A természetes kozmetikum sikere


A „természetes kozmetikum” kifejezés hallatán sokaknak még mindig a fákat ölelgető hippik jutnak eszükbe – nem mintha velük bármi baj lenne –, rosszabb esetben a szőrös női lábak. Pedig mi sem áll távolabb a fentiektől. A természet kincseit felhasználva új dimenziók nyílnak meg előttünk a szépségápolásban. A növényi olajak, tiszta illóolajak, virágvizek, agyagporok a természet valódi esszenciái, egy holisztikus szépségápolási szemléletmód legpazarabb eszközei. Egy ilyen tiszta összetevőkből álló kozmetikum – amellett, hogy számtalan bőrproblémára kínál hatékony megoldást – isteni virágillatba burkolja a testet és a lelket. Bőrünk külső ápolásán túl lágyan simogatja érzékszerveinket, feledtetve a hétköznapok gondjait-bajait. Képzeljük csak el, amint egy fényűző, vintage hangulatú fürdőszobában elmerülünk a habok között, marcipánillatú sárgabarack-magolaj, pompás rózsa- és romantikus narancsvirág-aromába burkolva… mi ez, ha nem maga a nagybetűs Luxus?

 

Minden bizonnyal nem véletlen, hogy a bibliai történet szerint a három napkeleti bölcs aranyat, tömjént és mirhát vitt ajándékba a kis Jézus születésekor, elemi útravalóként az élethez. Egy kicsit továbbhaladva a történelemben, megismerhetjük a legősibb parfüm, az ókori Egyiptomból fennmaradt küphi titkát, amely többek között olyan aromákból tevődött össze, mint a rózsa, a jázmin, a koriander, vagy a fent említett tömjén és a mirha. A szépségükről, szépségápolási rituáléikról híres nagy uralkodónők is a természet varázslatos kincseivel kényeztették magukat. Kleopátra, Marie-Antoinette, vagy éppen Sissi minden bizonnyal a szépségápolás nagy titkainak tudói voltak, és nem érték be, csak a legjobbal. A természet kiváló szolgálatot tett a szépségápolásban az elmúlt néhány évezredben, kár lenne semmisnek tekinteni az így felhalmozódott hatalmas tudást. Az illóolajok használata egyébként reneszánszát éli napjainkban, nemcsak a szépségápolásban, de a gyógyításban is számtalan bőr- és egészségügyi probléma kezelésében nyúlunk vissza előszeretettel a régi bevált formulákhoz.

Persze, mint általában, itt sem érdemes megfeledkezni arról, hogy nem mind arany, ami fénylik. A „natúr” vagy a „bio” jól csengő szlogen, és egyes kozmetikumgyártók hajlamosak is visszaélni vele. A késztermékek használata mellett szépségápolási készítményeinket, illetve háztartási tisztítószereinket mi magunk is könnyűszerrel elkészíthetjük (miután konzultáltunk szakemberrel). Az illatos gyógynövényekkel, esszenciákkal, aromavizekkel folytatott boszorkánykodás igazi kreatív tevékenység, s így biztosak lehetünk abban, hogy testünket és lelkünket a királynőknek kijáró kényeztetéssel ajándékozzuk meg.