"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Közös pont

Bár különböző területről jöttek, mégis sikerült megtalálniuk a közös pontot. Ilyen az, amikor az előadó-művészet találkozik a kézművességgel!

Újra 50 tehetséget kerestünk, akik kivételes adottságuk, szorgalmuk révén a jövő formálói, meghatározó személyiségei lehetnek. Több száz ifjú tehetség közül a leginkább érdemesek kaptak lehetőséget arra, hogy részt vegyenek az 50 tehetséges magyar fiatal hat hónapos mentorprogramjában. Ez a program lelke, a kulturális, tudományos és gazdasági élet elismert személyiségei, a mentorok aktív közreműködésével ösztönzi a fiatal tehetségek fejlődését. E számunkban újabb négy fiatalt és mentort kérdeztünk, hol tartanak a közös munkában.

 

 

Rádi László fafaragó népi iparművész, bútorkészítő és -restaurátor, valamint Ertl Péter táncos koreográfus, a Nemzeti Táncszínház igazgatója személyében ugyancsak két művészlélek találkozott egymással a mentorprogramban. Péter már második alkalommal vállalt mentori szerepet. Két évvel ezelőtt egy táncos fiatalembernek, Szakács Richárdnak volt a segítője, akivel nagyszerű volt az együttműködés − olyannyira, hogy a Nemzeti Táncszínház kamaratermében egy közös produkciót is létrehoztak. Ezúttal egy olyan fiatalembert választott mentoráltjaként, aki látszólag távol áll a színpadi előadó-művészettől, mégis lát kapcsolódást művészetük között: „A tánc a színpadon több művészeti ágat köt össze, így a zene, a képzőművészet is egyszerre jelen van egy előadásban. Most egy olyan tárgyi eszközöket készítő alkotóművésszel dolgozhatom együtt, aki saját művészeti arculatát, munkáját tudja színesíteni, ha valamilyen formában

50 TEHETSÉGES MAGYAR FIATAL
„Valamilyen formában kapcsolatba hozzuk az előadó-művészettel a kézművességet.”
kapcsolatba hozzuk az előadó-művészettel az általa képviselt kézművességet.”

 

Ez lehet például díszletmunka, -tervezés, kellékek elkészítése valamely táncegyüttes számára. Ez sikerélményt jelenthet mindkét félnek. Az ötlet elnyerte László tetszését, amikor első közös találkozásukkor szóba került. Olyannyira, hogy a két művészeti ág között hasonlóságot is talált: „Minden munkámnak van egy megtervezett ritmusa, formavilága ugyanúgy, mint egy tánckoreográfiának. Minden előre ki van találva nálam is, de be-becsúsznak véletlenszerűen kialakított részek − hasonlóan a mozgáshoz.”

A nyár során mentor és mentorált egyaránt igen elfoglalt volt, László a Debrecen–nyíregyházi Egyházmegye Püspöki Hivatala megbízásából irattartó polcrendszert újított fel, Nyíregyháza alpolgármesterének nagy íróasztalát varázsolta újjá, s három szecessziós tálaló, valamint egy neobarokk ülőgarnitúra felújítása is várt még rá.

 

A szorosabb együttműködés most, szeptemberben kezdődhet. A mentor felajánlotta Lászlónak, hogy jöjjön el színházába, szeretettel várja a Nemzeti Táncszínház bármely előadására, próbálja a darabokat immáron egy kicsit szakmai szemmel is nézni: milyen azok látványvilága, milyen díszletek között folyik a tánc, mit tudnak kifejezni. Ezt követően pedig együtt gondolkodhatnak azon, hogy milyen díszleteket tudnának elképzelni egy-egy előadáshoz. Kíváncsi mentoráltja ötleteire, aki a díszletek elkészítésében is szerepet tudna vállalni. Bár László szerint nagy a távolság Budapest és Nyíregyháza között, ahol él, de reméli, hogy ősszel több előadást is meg tud majd nézni.

 

Októberben két hétig szünetel számukra a mentorprogram, László Magyarországot képviseli majd Milánóban, a világkiállításon. A magyar pavilonban a népi fafaragás művészetét mutatja be a látogatóknak. Igaz, csak szalvéta- és sótartókat készíthet, nagyobb anyagok utaztatására ezúttal nem lesz lehetősége. „A világkiállításra olyan bonyolult a beléptető rendszer, hogy örülök, ha a kis szerszámaimat be tudom majd vinni” – mondja. Ertl Péter úgy látja, céltudatos, a saját művészi és alkotói pályájával tisztában lévő fiatalembert ismert meg mentoráltjában, akit a közös munka mellett szeretne megismertetni a művészkörökkel is, hogy további munkásságához idővel segítséget jelentő kapcsolatokat is kiépíthessen.