"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Szerelem a közösségi média idején

A közösségi média megváltoztatta a párkapcsolatokról alkotott képünket. Ami régen még a hálószoba falait sem hagyta el, ma fent van a világhálón!

Úgy tűnik, manapság a digitális drámák korát éljük. Ha megnézzük üzenőfalunkat, olykor komplett szappanoperák szemtanúi lehetünk. Ismerőseink összejönnek, szakítanak, összeházasodnak, nyitott kapcsolatba kezdenek, vagy bonyolult szerelmi életet élnek. Már-már ott tartunk, hogy előbb tudják meg távoli ismerőseink, hogy párunk szakítani akar velünk, mint mi magunk. A közösségi média növekvő népszerűségének köszönhetően már nemcsak önmagunkról tartunk bemutatót az általunk létrehozott profil segítségével, hanem a kapcsolatainkról is. A facebook megváltoztatta a párok kommunikációját egymással, és persze átalakult az „udvarlási szeánsz” is. Mostanra nem szükséges odalépnünk kiszemeltünkhöz, ha randevúra hívnánk, elég, ha küldünk neki egy üzenetet, vagy egyszerűen csak „belájkoljuk” legújabb fényképét. Vajon milyen előnyei, illetve hátrányai vannak ennek a változásnak, és mennyire boldogok ezek a párkapcsolatok a valóságban?

 

 

A megosztás pszichológiája


Az Albright College egyik kutatása szerint azok, akiknek önbizalma leginkább a párkapcsolataik stabilitásának függvénye, gyakrabban használják a közösségi médiát boldogságuk kinyilvánítására.

A kutatók önkéntesek egy kis csoportját vizsgálták. Kiderült, hogy a kapcsolatfüggő önbecsülés, melyet a tudósok már korábban is az alacsony fokú önértékeléshez és a magasabb fokú szorongási szinthez kötöttek, könnyen vezethet „overshare” magatartáshoz (túl sok személyes vagy semmitmondó információ megosztása a közösségi hálózatokon). Az ilyen személy hajlamos szinte mindent belájkolni, és előszeretettel oszt meg vagy közöl információkat önmagáról, még akkor is, ha annak nincsen különösebb jelentősége. Pszichológusok szerint ezek a felhasználók gyakran érzik úgy, hogy bizonyítaniuk kell mások, illetve saját maguk előtt is azt, hogy kapcsolatuk rendben van, életük biztos talajon áll, és boldogok.

 

A kutatásból arra következtettek, hogy az introvertált emberek nagyobb valószínűséggel használják a közösségi médiát azért, hogy „eldicsekedjenek” párkapcsolataikkal, noha korábbi vizsgálatok bebizonyították, az extrovertált személyiségek általában kiterjedtebb közösségi hálóval rendelkeznek. Az egyik legvalószínűbb magyarázat ezzel kapcsolatban az, hogy míg az extrovertáltak több személyes információt osztanak meg magukról offline, addig introvertált társaiknak kevesebb lehetősége adódik erre a való életben. Az introvertált személyek könnyebben tudják kifejezni személyiségük rejtett oldalát online, és érzelmeiket is szívesebben tárják fel a virtuális világban.

 

Persze az, hogy valaki kapcsolatfüggő, és gyakran árul el személyes információkat a facebookon, nem feltétlenül jelenti, hogy a valóságban maga a párkapcsolat rossz lenne. Kutatások bebizonyították, hogy azok, akik gyakrabban posztolnak információkat szerelmi életükről, általában elégedettebbek párjukkal, mint azok, akik nem osztanak meg ezzel kapcsolatban semmit. Másképp kifejezve: a közhiedelemmel ellentétben azok, akik „overshare” magatartást tanúsítanak, nem felétlenül azért teszik, mert kompenzálni szeretnének valamit a románcukban.

 

Előnyök és hátrányok


Bár a közösségi médiának számtalan előnye lehet az ismerkedés és a kapcsolattartás megkönnyítésétől kezdve egészen a különböző események, illetve rendezvények megszervezéséig, azért hátránya is akad bőven.

 

Például a nők és férfiak viselkedése ezen a téren igencsak különböző lehet, ami gyakran konfliktusokhoz, félreértésekhez vezethet. Mikor egy pár meghaladja az ismerkedési, kísérletező szakaszt, gyakran a közösségi oldalakon is „hivatalossá” teszik kapcsolatukat. Ezzel csak az a baj, hogy nők és férfiak ezt a lépést egészen másképp értelmezik: a nők jellemzően a kizárólagossággal és az elköteleződéssel kötik össze, míg a férfiak nem tulajdonítanak komolyabb jelentőséget a facebook-státuszuknak.

 

Természetesen a közösségi média gyakran lehet féltékenykedés vagy akár szorongás forrása is. Ez persze nem azt jelenti, hogy önmagában a facebookkal, az instragrammal vagy a twitterrel van a baj, hiszen ez is, mint oly sok minden a médiában, inkább személyiség kérdése. Vagyis ha valaki féltékeny típus, a facebook súlyosbíthatja félelmeit. A fényképeket, az ismerősöket és az állapotfrissítéseket illetően partnerünk üzenetei kétértelműek lehetnek, ami veszekedéshez, félreértésekhez vezethet.

 

Az érem másik oldala, hogy sokan táplálnak ellenérzést azok iránt, akik lépten-nyomon boldog szerelmi életükről lelkendeznek. Ez egyrészt jogos, tudomásul kell ugyanis vennünk, hogy nem mindenki kíváncsi életünk minden intim részletére. Másrészt viszont egyre inkább úgy tűnik, hogy olykor szívesebben nézzük végig azt, ahogyan egy ház leég, mint azt, ahogyan felépül. És ez már csak így van a való életben is.