"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

A jövő már itt van

Csendben suhan, mégsem lehet nem észrevenni. Annyira más, mint a többi autó.(x)

Akinek nincs, az ezért, annak a szerencsésnek, akinek van, azért beszél rajongva a BMW elektromos autójáról. Az i3-as és i8-as modellek nemcsak műszakilag egy új kor előfutárai. Fenntartható vezetési kultúrát képviselnek, olyat, amely gondol másokra is: a környezetünkre, a velünk élőkre, és az utánunk jövő generációkra egyaránt.

 

Ma már ilyen az igazi win-win helyzet: a csúcsminőség találkozása a szédületes dizájnnal és a környezettudatossággal. A BMW elektromos autóiban a vezető teljesen elmerülhet a vezetés élményében, közben nem terheli a környezetet. Egyre többet látni belőlük a magyar utakon is; a folyamatosan növekvő népszerűségről, a jövő autójáról és tévhitekről Mala Ferenccel, a BMW Group Magyarország BMW i márkaigazgatójával beszélgettünk, aki maga is i3-ast vezet.

 

 Az ingyen parkolás már önmagában jól hangzik. Milyen nyomós érvek ösztönzik végeredményben a vásárlókat arra, hogy elektromos autót válasszanak?


Az autótulajdonosoknak igazából nem csak az elektromos autókkal járó ingyen parkolás számít. A vásárlók 80 százaléka olyan kis- és középvállalkozás, amely számára fontos a környezettudatos közlekedés, hogy cégük filozófiáját minden részlet tükrözze. Ilyen például az a „zöld” nyomda, amely a környezetet kevésbé terhelő nyomdai eljárásokat alkalmaz vagy épp egy ökoházak tervezésére specializálódó építésziroda. Mivel pénzt és energiát fektetnek abba, hogy környezetkímélő eljárásokat dolgozzanak ki, arra is figyelnek, hogy mivel járnak. Akik értékelik a prémium minőséget és a prémium autókat, azok minket választanak. Számuk egyre nő: míg 2015-ben összesen 49 db BMW i3-ast és 7 db BMW i8-ast adtunk el Magyarországon, idén csak szeptember végéig már 65 db i3-as és 9 db i8-as modellt adtunk át ügyfeleinknek. A trend tehát egyértelműen pozitív.

 

Már a plázák parkolójában is találni töltőt. Divat lett elektromos autóval járni?


Kétségtelen, hogy az elektromos autók népszerűek és trendik. A környezettudatos életmód követői számára jelentős szempont az emissziómentes, fenntartható mobilitás. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy nemcsak az számít, hogy az autó működése ne terhelje a környezetet, hanem hogy a gyártási folyamat is környezettudatos, holisztikus szemléletet képviseljen. Az i modellekhez használt karbonszálakat egy olyan Egyesült Államokbeli gyárban állítják elő, amelyet vízerőmű hajt. Az autókat Lipcsében egy szélenergiával működő üzemben szerelik össze. Az autó alkotóelemeinek nagy része eleve újrahasznosított anyagból készült, illetve az autó életciklusa végén akár ismét reciklálható – hogy a környezetet minél kevésbé terhelje.

 

Mikor merült fel először a BMW-ben, hogy újragondolják az autózást?


A döntés 2008 tavaszán született meg. A szupertitkos fejlesztői megbeszélések és munka után 2009-ben jelentek meg az első koncepcióautó tervei. Megfogalmazták és kidolgozták a BMW i filozófiát, még azt is meghatározták, milyenek legyenek a gyár ismérvei. 2013-ban gördültek le a futószalagról az első i3-as majd 2014-ben az i8-as plug-in hibrid sportautó modellek.

 

Mi a folytatás? Milyen a BMW jövőről alkotott víziója?


A modelleken kívül az idén Las Vegasban debütált műszerfal koncepció felvillantotta a jövőt: a hálózatba kapcsolt, érintéssel, hanggal vagy gesztusvezérléssel működtethető felhasználói felületet. A konkrét jövőbeli tervek pedig egyrészt titkosak, másrészt a prózai válasz az, hogy az autógyárak törekvéseit nagyban meghatározzák az egyes államok környezetvédelmi intézkedései és szabályozása. A széndioxid kibocsátási kvóták hatással vannak arra, hogy a gyárak portfóliójában milyen modellek jelennek meg. Jelenleg az elektromos autó mutatkozik optimális megoldásnak. Valószínű, hogy egyre több elektromos vagy plug-in hibrid hajtású autó jelenik majd meg az autógyártóknál.

 

Úgy tűnik, optimisták...


Ezen dolgozunk. Tesztveztésekkel, különböző akciókkal népszerűsítjük az autókat, bátorítjuk az ügyfeleket, hogy jöjjenek, próbálják ki, mekkora élmény elektromos autót vezetni. Erre minden hivatalos BMW i partnernél lehetőség van.

 

Milyen tévhitekkel, aggályokkal találkozik?


Úgy tapasztaljuk, hogy az elterjedés egyik akadálya a hatótávval kapcsolatos félelem. Az i3 egyetlen feltöltéssel akár 200 kilométert is képes megtenni, a range extenderes (hatótávnövelővel ellátott) változattal egy hosszabb útra is elindulhatunk, például Budapestről a Balatonra és vissza. Sőt, már mindkét változatban elérhető az új, 300 kilométer megtétetlére képes akkumulátor. Szeretnénk a mindennapos használattal, otthoni töltéssel kapcsolatos félelmeket eloszlatni. A villanymotor, amely az autóban dolgozik, kiforrott technológia alapján készül, hiszen lassan évszázadok óta használják az iparban. Az elektromos autót kétévente egyszer kell csak átnézetni, mivel nincs benne olaj, nem kopnak, romlanak el alkatrészek, mint egy hagyományos belső égésű motorú autónál. Én imádom.

 

Mindegyik BMW modellről ezt mondaná?


Igen. A BMW a vezetés élményéről szól, és a vállalat bármelyik terméke meggyőz erről. Egyébként, ha kérdezték, már gyerekként azt válaszoltam, hogy a BMW a kedvenc autóm.

 

Vagyis régi, szoros kapcsolat fűzi a BMW-hez?


Édesapám autókereskedelemmel foglalkozott. 8-9 éves voltam, amikor első BMW-jét megvette. Akkor lettem a márka elkötelezett rajongója. Attól fogva mindig volt édesapám tulajdonában BMW. Az egyetem után 3 évig Angliában dolgoztam egy nemzetközi nagyvállalat kinnlevőség-kezelőjeként. A megtakarított pénzemből BMW-t vettem. 2007-ben tértem vissza Magyarországra, és kockázatelemzőként helyezkedtem el. Egyszer lázasan feküdtem otthon, és ahogy lapozgattam egy magazint, belefutottam a BMW álláshirdetésébe. Kockázatelemzőként kezdtem, majd 2014 novemberében az i almárka márkaigazgatója lettem.

 

Mi az, ami az autókkal kapcsolatban megfogja a fantáziáját?


Az autógyártók számára hihetetlenül izgalmas korszak következik az önvezető autóknak köszönhetően. A BMW 2021-ben rukkol elő az i Next nevű félönvezető autóval. Izgatottan várom az új időket, hogy kiválaszthassam, adott pillanatban mit szeretnék. Hogy teljes nyugodtsággal adhassam át az autópályán az irányítást a komputernek, és egy szerpentinen visszavegyem egy gombnyomással a vezetést. Élmény lesz a javából.