"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Generációk üzletben

A családi vállalkozások az üzleti életben is azt az erőt képviselik, amelyet családi kötelékükben.

Vajon mi a közös az olasz Ferrero, a francia Decathlon, az amerikai Nike, a német Rossmann, a svéd H&M, a német Bosch, az osztrák Red Bull, a dél-koreai Samsung vagy a magyar Bonafarm Csoportban?

 

Mindannyian családi vállalkozások. A világgazdaság meghatározó vállalkozásai között is találunk nem egy olyan céget, melyek tulajdonosait, vezetőit rokoni szálak fűzik egymáshoz. Az Ernst & Young és a svájci St. Gallen Egyetem 2021 végi összegzése szerint a világ 500 legnagyobb családi hátterű vállalatának összbevétele elérte a 7,28 billió (vagyis ezermilliárd) dollárt, és a társaságok együttesen több mint 24 millió embert foglalkoztattak. A rangsorolt cégek háromnegyede legalább fél évszázada működik. A rangsor élén az amerikai Wal-Mart áruházlánc áll, mely a Walton család tulajdonában van. A lista egyharmadát észak-amerikai cégek teszik ki, csaknem egyharmadát európaiak.

 

Magyar családok a csúcson

 

Magyar családi vállalatok egyelőre még nem tudták beverekedni magukat a globális 500-as listára, de a hazai gazdasági életben sok, rokonok által birtokolt, igazgatott cég szerepel előkelő helyen a képzeletbeli bevételi listákon. 2021-ben 2181 családi vállalkozás árbevétele haladta meg az 1 milliárd forintot, a 10 milliárd forintot pedig csaknem kilencvené.

 

A Forbes magazin magyar kiadása nyolcadik alkalommal állította össze a legértékesebb magyar családi cégek listáját 2022 szeptemberében. Az ebben szereplő 25 magyar családi vállalkozás nagyjából 2,6 billió (ezermilliárd) forintot ér. (Azokat a csoportokat, társaságokat vették számításba, melyeknél egy család legalább ötven százalék tulajdont

CSALÁDI CÉGEK
Magyarországon 142 ezer családi vállalkozás működik, amelyek összárbevétele tavaly meghaladta a 13 billió (ezermilliárd) forintot, adózott eredményük csaknem 1400 milliárd forint volt, s e társaságok körülbelül 430 ezer embert foglalkoztatnak.
birtokol.) 401,9 milliárd forint becsült értéke van e lista első helyezettjének, az MPF Holdingnak, mely Felcsuti Zsolt cégcsoportja. Elsősorban géptartozékgyártással foglalkoznak, de az elmúlt két évben már az automatizálástechnika is a profiljukba tartozik. A Csányi család tulajdona a Bonafarm Csoport, melynek 229 milliárd forintot érő agrárbirodalma a Pick Szegedtől a Csányi Pincészetig terjed. A Gránit Pólus Csoport értékét 160 milliárd forintra taksálják, és érdekessége, hogy Demján Sándor üzletember alapította, s halála után az örökösök viszik sikerrel tovább. Birtokukban van az ország egyik legnagyobb magántulajdonban lévő ingatlanportfóliója, élén a Westenddel.

 

Az a bizonyos kohéziós erő

 

De nem is elsősorban az eredmények hajszolása a lényeg azokban a cégekben, melyeket szoros rokoni kötelékek fűznek egybe. Egy családi vállalkozás lényege, érdekessége, értéke, és egyben egyik legfőbb előnye az egyediségében rejlik. Abban, hogy üzleti környezetben jelenik meg a család, mint kohéziós erő. Ez olyan fontos kapocs, kötelék, összetartó erő, mely általában nem jellemzi a többi vállalkozást. Alapvetően meghatározza az irányítást, a vezetői stílust, olyan egyedi érzelmeket is visz a vállalkozásba, melyek előbbre lendíthetik az ügymenetet, melyek szilárdabb pénzügyi hátteret tehetnek lehetővé, melyek könnyebbé tehetik leküzdeni a felmerülő nehézségeket. Legyenek azok menedzselési, munkaszervezési financiális vagy egyéb okok.

A szakemberek mindezt így fogalmazzák meg: a családi cégek különlegessége abban rejlik, hogy tagjai egyesítik a szeretet- és összetartásvezérelt család, s a sikerorientált vállalkozás érdekeit. A benne tevékenykedők egyfajta közösségi élményként élik meg az együttes munkát, érzelmileg is kötődnek az adott tevékenységhez, a fizetés, a jövedelem, az elérhető nyereség és osztalék mellett egyfajta közös célért, együtt átélhető örömért, sikerért is dolgoznak, részben függetlenül pusztán a haszonszerzésért. Szervezeti felépítése, hierarchiája gyakran lazább, mint egy hagyományos vállalkozásé, a családtagok kapcsolata informális, és mindenkinek egyformán érdeke, hogy mindegyikük a tehetsége, tudása, végzettsége, rátermettsége, tervező- és döntéskészsége, irányítói vagy végrehajtói képessége, a személyisége alapján foglalja el legmegfelelőbb helyét a vállalkozás életében, önismeret és egyben konszenzus alapján. Fontos szempont, hogy a család maximálisan kihasználja belső erőforrásait, s a családtagokat, ha szükséges, folyamatosan vonja be a vállalkozás életébe, lehetőleg ott, ahol annak szükséges van rá, a legmegfelelőbb feladatkörben.

 

A felmérések szerint egy vállalkozásban a családi jelleg kedvezően hat a cég működésére, a családi vállalkozások kétharmada átlag feletti megbízhatósággal, 43 százaléka átlag alatti kockázattal rendelkezik. Működésük várható élettartama is magasabb.

 

Mi számít családi vállalkozásnak?

 

Magyarországon a kis létszámú vállalkozásoknak számos formája működik. Jelentős részük egy magánszemély köré épül, gondoljunk a 600 ezer egyéni vállalkozóra és a több mint

GENERÁCIÓK ÜZLETBEN
A Lafemme.hu új sorozata ismert és kevésbé ismert családi vállalkozásokat és tulajdonosaikat mutatja be. Izgalmas példákat sikeres, pozitív és előremutató ötletekről, és az azok mögött álló személyiségekről.
160 ezer egyszemélyes társaságra, melyben az egyszemélyes tulajdonos egyben az egyetlen cégjegyzésre jogosult személy. Az elmúlt öt évben az egyéni vállalkozók száma 70 százalékkal, az egyszemélyes cégek száma 26 százalékkal nőtt. E növekedés várhatóan megáll, sőt csökkenhet a kata-törvény megváltozása nyomán. Mindez azért érdekes, mert az egyszemélyes vállalkozások gyakorlatilag családi jellegű vállalkozásnak minősülnek, csakúgy, mint azok a társas vállalkozások (például bt.-k), amelyeket több személy alkotja, és a tagok között családi kapcsolat áll fenn. Számuk meghaladja a 142 ezret. Az egyéni vállalkozókkal és az egyszemélyes vállalkozásokkal együtt ez a szám több mint 900 ezer.

Dr. Lőrincz György és fia, St. Andrea Szőlőbirtok és Pincészet (Fotó: busakattilafoto.com)

 

Az Opten adatai szerint a 142 ezer tényleges családi vállalkozás működik Magyarországon, amelyek összárbevétele 2021-ben meghaladta a 13 billió (azaz ezermilliárd) forintot, az adózott eredmény csaknem 1400 milliárd forint volt, s e társaságok körülbelül 430 ezer embert

INTERJÚ
A jó karma titka

GENERÁCIÓK ÜZLETBEN

A jó karma titka

Jót tenni jó

GENERÁCIÓK ÜZLETBEN

Jót tenni jó

foglalkoztattak. A cégek tulajdonosi körére, illetve menedzsmentjére több mint 28 ezer testvér kapcsolat, közel 26 ezer anya–gyermek és 18,4 ezer apa–gyermek kapcsolat jellemző. Házastársak valamivel több mint 93 ezer társas vállalkozás menedzsmentjében lelhetők fel. (Érdekesség, hogy a magyar Forbes magazin említett listájának összeállításakor nem vették figyelembe a házastársak által tulajdonolt cégeket, hacsak más rokon nem volt tagja a vezetésnek.)

 

Generációk üzletben

 

A Lafemme.hu új sorozatában ismert és kevésbé ismert családi vállalkozásokat és tulajdonosaikat mutat be a következő hetekben. Évi sok százmilliós, vagy akár több milliárd forintos árbevételt hozó cégek, amelyek mindennapjaiban egy család több tagja – férj-feleség, testvérek, sőt akár két-három generáció – is aktív szerepet vállal. A manufaktúrákat és nagyvállalattá fejlődött családi vállalkozásokat bemutató interjúsorozatunk egy olyan üzleti példakép- és portrétár, amelyből a magyar üzleti szférában sikeres, pozitív és előremutató ötleteket, és az azok mögött álló személyiségeket ismerhetünk meg.