"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"
« vissza nyomtatás

Tütü a flaszteren

Mi rejlik a balett vonzó, titokzatos világában, ami oly sok művészt és tervezőt megihlet?

Fantasztikus környezet, csodás zene, villanó fények, kecses alakok, habos tütüszoknyák: sokan így képzelik el a balett világát. A tánc azonban nemcsak gyönyörű, de kemény munka is. Nem véletlen, hogy az igazi táncosok mind szenvedélyes és elhivatott emberek, akik sokszor mindent ennek rendelnek alá: a balettot vagy szerelemből csinálja valaki, vagy sehogy.

 

 

A fekete hattyú halála

 

A híres balettfilmek főszereplői mindig olyan emberek, akik bármilyen árat hajlandók fizetni azért, hogy táncolhassanak. A leghíresebb talán Billy Elliot, az angol bányászcsaládból származó kisfiú, aki egész közössége – többek között családja – előítéleteit és ellenkezését győzi le, hogy aztán a mozi végén, A hattyúk tava férfi főszereplőjeként nyűgözzön le mindenkit. Az utóbbi évek egyik legnagyobb filmes sikere a Fekete hattyú volt (Natalie Portmannek Oscar-díjat és egy balettos férjet is hozott), amelynek hősnője végül a józan eszét veszti el a megszállott táncolás miatt. A táncművészeti képzések már kisgyerekkorban elkezdődnek: egy ügyes szemű tanár egy öt-hat éves gyerekről is meg tudja állapítani, hogy érdemes-e gondozni a tehetségét. Nem véletlenül, hiszen a balett-táncosok tizenévesen komoly szerepeket táncolnak, a húszas éveikben vannak a csúcson, és harminc fölött veteránnak számítanak. Mégis úgy tűnik, megéri a rengeteg áldozat, a gyerekkor elvesztése, az állandó fáradtság a próbák és előadások miatt. Balettben dolgozni ugyanis valóban meseszerű is lehet. Éppen ezért nem meglepő, hogy az egyéb művészeti ágakkal előszeretettel barátkozó divatszcéna is gyakran merít ihletet a balett világából, a kifutókon és az haute-couture-ben ugyanúgy, mint a fast fashionben.

 

 

Dizájntütük a kifutón

 

A divat és a balett alapvetően hasonló vonásokat mutat. Mindkettő a pillanatban születik, és sokszor a gyors elmúlás fenyegeti. Dacolva mindezzel olyan élményeket akarnak létrehozni, amelyek sokáig elkísérik azt, aki a hatásuk alá kerül. A zene és a tánc összjátéka sokszor hasonlít divatbemutatókra, hiszen ott a modellek adott ritmusban és koreográfia szerint vonulnak végig a kifutón. Olyan bemutatóra is akadt példa, amely kifejezetten egy színházi vagy egy táncelőadás  jellegzetes elemeit stilizálta. Tavaly a világ egyik leghíresebb társulata, az English National Ballet neves tervezőkkel közösen olyan bemutatót rendezett, amelyen a modellek különleges, egyedi tütüket viseltek. ERDEM (Erdem Moralioglu), Giles Deacon, a Moschino és Julien Macdonald is elkészítette a saját darabját. „Azt hiszem, a tütü a leggyönyörűbb ruhadarab, amelyet valaha kitaláltak” – nyilatkozta Rosella Jardini, a Moschino kreatív igazgatója. A fantasztikus tütüket 2011 júniusában a londoni Kensington Palace-ban mutatták be, majd elárverezték őket. A királyi balett egyébként is kifejezetten előremutató lépéseket tesz annak érdekében, hogy ezt a klasszikus, sőt sokak szerint ódivatú műfajt népszerűvé tegye. Egyik legújabb produkciójukban Mark Ronsonnal, Amy Winehouse producerével dolgoztak együtt. Wayne McGregor Carbon Life című művének tavaszi bemutatóján a balerinák mellett híres popénekesek is részt vettek az előadáson. A jelmezeket Gareth Pugh divattervező álmodta meg, a popsztárok között pedig ott volt Boy George és a The Kills együttes énekesnője, Alison Mosshart is. Ez meglehetősen radikális váltásnak tűnik A diótörő klasszikusra szcenírozott előadásai után. (Fotó: az orosz Vouge 2011. februári számából)

 

Az örök balerinacipő

 

Az elmúlt időszak egyik legnagyobb divatsikere a balerinacipő, amely szinte bármilyen anyagból és színből készülhet – a lényeg, hogy hasonlítson spiccelésre csábító eredeti változatára. A kerek orrú, lapos cipők évek óta megtalálhatók a legnagyobb divatházak repertoárjában és a  legolcsóbb áruházláncok kínálatában is. A balerinacipő helyzete olyannyira állandó, hogy a francia Vogue 2012 őszének alapdarabjait bemutató összeállításában is helyet kap egy fekete balerinacipő. Egy még kellemesen langyos őszi napon tehát bátran sétálhatunk lapos balerinacipőben és tütüben, hiszen ez utóbbi is része lehet a ruhatárunknak.

A balett, akárcsak a divat, az egyik legkreatívabb művészeti ág. Mindkettőnek lényege a folyamatos megújulás, és bizonyos értelemben a való életet tükrözik. A balett a táncot és a zenét, a divat a formákat és az anyagokat használja arra, hogy kifejezze az identitást, és reflektáljon az aktuális kor kulturális és társadalmi jelenségeire. Mindent egybevetve korántsem meglepő, hogy a Szex és New York című sorozat ikonná vált főszereplője, Carrie Bradshaw a főcímben balettruhában hódítja meg New Yorkot. Végül is mindannyian tütüben táncolunk városok utcáin. (Cipő: Christian Louboutin)