"A tanulás olyan befektetés, amit magadba fektetsz be, és nem mástól, hanem csakis saját magadtól függ, hogy az megtérül-e."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Felelősen gondolkodnak a diákhitelesek

A tanulás olyan befektetés, amit magadba fektetsz be, és nem mástól, hanem csakis saját magadtól függ, hogy az megtérül-e.

Sok kapcsolódási pont van az 50 tehetséges magyar fiatal program és a diákhitelezés céljai között, ezért is támogatja a kezdeményezést a Diákhitel Központ Zrt., amelynek vezérigazgatója, Bugár Csaba mentorként maga is részt vállal a programban.

 

- Ha tömören kellene válaszolnia a diákoknak, szülőknek arra a kérdésre, miért jó a diákhitel, mit felelne?

 

- Azért, mert segítség azoknak a hallgatóknak, akiknek nehéz előteremteniük a pénzt felsőfokú tanulmányaikhoz, segítség a diákoknak a megélhetésükhöz, függetlenül attól, hogy önköltséges vagy állami ösztöndíjas formában tanulnak. A jövőt most írod! – ez a szlogenünk, hiszen azért érdemes tanulni, és azért érdemes a tanulás elősegítéséhez hitelt felvenni, mert idővel mindkettő megtérül. A tanulás olyan befektetés, amit magadba fektetsz be, és nem mástól, hanem csakis saját magadtól függ, hogy az megtérül-e. Ehhez nyújt nagy segítséget a diákhitel.

 

- 2013 első felében 7,75 százalék a kamat mértéke. Miért tudja a Diákhitel Központ ilyen alacsonyan tartani a kamatokat?

 

- Nagyon kedvező a forrásösszetételünk. Két nagy hitelező bankunk van: az Európai Beruházási Bank és tulajdonosunk, a Magyar Fejlesztési Bank, egyharmad-egyharmad arányban fedik le a hitelezésünket, sokkal kedvezőbb kamatfeltételekkel, mint ha kereskedelmi bankoktól vennénk fel hitelt. Mindezeken túl kötvényeket bocsátunk ki, amelyek a Magyar Államkötvénynél ötven-száz bázisponttal magasabbak. Ráadásul nem vagyunk profitorientált intézmény, így a kamat a kockázati prémium, a forrásköltség mellett csak a működési költségeink fedezetére szolgál.

 

- 2001-es megszületése óta a felsőoktatásban tanulók közül eddig körülbelül 335 ezren vettek fel diákhitelt. Jól fizető hitelesek a diákok?

 

- A jelenleg diákhitellel rendelkező 220 ezer hallgató több mint 97 százaléka teljesíti a kötelezettségét. Társaságunk kockázati kitettsége így a hitelező bankokénál sokkal kisebb.

 

- Minek tulajdonítható, hogy a diákok ennyire megbízhatóak?

 

- Egyrészt, aki fél év elteltével egyáltalán nem fizeti hitelét, és nem reagál megkeresésünkre, annak adósságát a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hajtja be, és azonnal végrehajtás indul az ügyféllel szemben. Ennek tényéről minden hitelfelvevő tud, és ez fegyelmező erő. Ennél azonban lényegesebbnek tartom, hogy a mai fiatalok tudatában vannak: egy hitelt vissza is kell fizetni, és pontosan fizetnek is. A konstrukciónak van egy hallatlan előnye is, éspedig az, hogy fizetésarányos. Az előző két év keresetének arányában kell fizetni a törlesztőrészletet a következő évben, ami nem lehet magasabb, mint a fizetés hat százaléka. Ez egy előre tervezhető összeg, ki lehet fizetni.

 

- Tavaly ősszel vezették be a Diákhitel2 névre hallgató, kötött felhasználású hitelt, mely kizárólag a felsőfokú képzési költség kiegyenlítésére költhető, és mindössze két százalék az ügyfelek által fizetendő kamat, mivel a fennmaradó kamatrészt az állam átvállalja. E lehetőséggel eddig ötezer hallgató élt, ami jóval elmarad a várttól. Mi lehet ennek az oka?

 

- A Diákhitel2 lehetőségével augusztusban élhettek először a hallgatók, akkor azonban még sokan nem ismerték a termékünket, nem tudták, mi a különbség a kétfajta diákhitel között. A mérsékeltebb érdeklődés legfőbb okát abban látom, hogy megnövekedett a félelem a hitellel szemben. Vannak, akik egyfajta csapdát látnak benne, és a bevezetése körül sok támadás is érte ezt a konstrukciót.

 

- Igen, a hitel szónak az elmúlt időszakban igencsak negatív lett a csengése. Mennyire sínylette ezt meg a diákhitel intézménye?

 

- A diákhitelt 2005-től 2010-ig a felsőfokú oktatásba kerülő fiatalok átlagosan 20 százaléka vette fel, és tény, hogy mára ez az arány 15-16 százalékra mérséklődött. A főiskolát, egyetemet kezdő tizennyolc-tizenkilenc éves fiatalok döntő többsége családban él, nagy befolyással vannak rájuk szüleik, akiknek egy része az utóbbi időben inkább azt javasolhatta nekik, hogy gyermekük ne vegyen fel hitelt. Pedig a diákhitel egészen másfajta konstrukció, más célokkal, mint amilyen hitelek alapján a szülők levonhatták következtetéseiket.

 

- Folyik felmérés arról, mire használják fel a hallgatók a diákhitelt?

 

- Igen, tavaly végeztünk egy reprezentatív kutatást, amelynek legfontosabb megállapítása, hogy ügyfeleink 49 százaléka nem tudott volna diplomát szerezni a diákhitel segítsége nélkül! Az is kiderült, hogy mivel szabad felhasználású hitelről van szó, főleg a megélhetést szolgálja. A fiatalok a pénzt elsősorban lakhatásra – albérletre, kollégiumra –, élelmiszerre, tanszerre költik. Az is látható, hogy a kölcsönt tudatosan használják fel, egyfajta szellemi befektetésre, például laptop vásárlására, nyelvtanfolyam költségeire. Olyanok is vannak, akik arra veszik fel a hitelt, hogy a családjuktól már ne kelljen támogatást elfogadniuk. A diákoknak így nagyobb anyagi függetlenséget és egyben önállóságot is jelenthet a kölcsön.

 

- Ki lehet-e jelenteni, hogy a hitelt felvett diákok megtanulnak bánni a pénzzel, illetve akik tehetségesek a tudomány, a jog, a művészetek, a nyelvek világában, a leendő közgazdászokról nem is beszélve, azok egyben jól is tudnak gazdálkodni?

 

- Igen! Aki hitelt vesz fel, annak meg kell tanulnia felelősen gondolkodni. Aki tisztában van azzal, hogy idővel majd másfél-, kétmillió forint tartozással kezdi meg diplomával a zsebében a dolgozó életét, az tudja, hogy vissza kell fizetnie ezt az összeget, és igenis tudatosan használja fel a kölcsönt. A kutatásból az is kiolvasható, hogy aki tanulmányai kezdetén nem vesz fel hitelt, az már később sem folyamodik hozzá, aki viszont felvette a kölcsönt, az tanulmányai végéig igényli. Az is a tudatosságot mutatja, hogy a hitelt választók döntő többsége egy összegben veszi fel kölcsönét, és nem havonta. Ez így biztonságot jelent számára. Nem használja fel egyszerre, lehet, hogy egy részét bankba helyezi, de tervezni, gazdálkodni tud vele.

 

- Miért döntöttek úgy a Diákhitel Zrt.-nél, hogy érdemes támogatni a La femme 50 tehetséges magyar fiatal programját?

 

- Amellett, hogy pénzügyi szolgáltaltó cég vagyunk, fontosnak tartjuk azt, hogy különböző művészeti ágakban felkaroljunk tehetséges fiatalokat, adott esetben anyagilag is támogassuk őket. Az elmúlt év végén zárult le többhónapos művészeti pályázatunk, amelyre kilencszáz művészeti alkotás érkezett be, és számos, művészeti egyetemekre járó diákot tudtunk díjazni. A jövőben is törekvésünk, hogy támogassunk tehetséges hallgatókat, akik már megmutattak valamit tudásukból. Pénzügyi cégként úgy tekintenek ránk, mint aki elvesz a diákoktól, pedig úgy látjuk, hogy kedvező feltételekkel mi inkább adunk. Ennek közvetlen jele a pályázatunkon keresztül nyújtott támogatás, és például mostani kapcsolódásunk a La femme programjához. A kiválasztott ötven magyar fiatal már eddigi rövid élete során is sok időt áldozott valamely tudomány- vagy művészeti ágra, hogy kibontakoztassa tehetségét, letett annyit az asztalra, hogy érdemes legyen a támogatásra, és arra, hogy megismerje a nagyobb nyilvánosság. Ők ötvenen egyben példát is mutathatnak másoknak.

 

- Mit jelent támogatásuk a gyakorlatban?

 

- Részben a program anyagi támogatását jelenti, jómagam pedig mentorként is részt veszek a munkában. Mentoráltam építészként dolgozik, de grafikusként is megállja a helyét. Rendszeresen találkozom vele, és elsősorban tanácsokkal igyekszem segíteni tevékenységét, pályafutását. Mentortársaimmal beszélgetve úgy látom, mindenütt az a fő kérdés, miként tud a mentor addigi élettapasztalataiból minél többet átadni, különösen, amikor a mentorált fiatal válaszút előtt áll. A Diákhitel Központ ott lesz a program valamennyi rendezvényén, ahol az ötven tehetség is megjelenik. Nem azért megyünk, hogy a diákhitelt közvetlenül népszerűsítsük, azt azonban láthatóvá kívánjuk tenni: a diákhitel olyan termék, amely segítséget nyújthat a fiataloknak tehetségük kibontakoztatásában.

La femme La femme cikke 2013. március
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.