"Augusztus 28-án kezdődik a 70 éves Velencei Nemzetközi Filmfesztivál. Mi van az Arany Oroszlánon túl?"

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Patinás múlt, kétséges jövő

Augusztus 28-án kezdődik a 70 éves Velencei Nemzetközi Filmfesztivál. Mi van az Arany Oroszlánon túl?

Olasz földön semmin nem érdemes csodálkozni, így a furcsa elnevezéseken sem. A Juventus csapatával és a Veronai Arénával együtt az olaszok a világ legrégibb filmfesztiválját is vecchia Signorának, magyarul idős hölgynek becézik. Alberto Barbera, a tavaly visszatérő régi-új fesztiváligazgató a hagyomány és az újítás kettős mércéjének szeretné megfeleltetni a Mostra di Veneziát. Az utóbbi jegyében Venice Reloaded, Velence újratöltve címmel a nemzetközi filmvilág hetven rendezőjét kérte fel, hogy fejenként maximum kilencven másodpercben fejezzék ki tiszteletüket a 70. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál előtt. A kollektív alkotás résztvevői között olyan rendezők nevét találni, mint az amúgy idei zsűrielnök Bernardo Bertolucci, Paul Schrader, Abbas Kiarostami, Walter Salles, Shekhar Kapur, és még hosszan lehetne sorolni öt kontinens filmeseit.

 

 

Az ünneplésbe némi keserűség vegyül, hiszen az idei filmek többsége a válságról, a kiutak kereséséről szól, nem csak gazdasági értelemben. Velence öreg „rókája”, a közeli Laglio lakója, George Clooney Sandra Bullockkal bonyolódott űrkalandba. Az eredményt, a Gravitáció című filmet Alfonso Cuarón rendezésében az augusztus 28-i nyitóestén tekintheti meg a Lido fesztiválközönsége. A Szent Márk apostol szárnyas oroszlánjáról mintázott Arany Oroszlánért huszonegy film versenyez az idén. Többek között Terry Gilliam a világtól elvonult matematikazseniről szóló The Zero Theoremmel, Jonathan Glazer az Under the Skin című sci-fivel, amelyben Scarlett Johansson embernek „öltözött” földönkívülit alakít. Stephen Frears a Judi Denchnek írt Philoménával, az amerikai Peter Landsman Parkland című J. F. Kennedy-drámájával. Nagy várakozás előzi meg Paul Schrader erotikus filmjét Lindsay Lohan és a pornósztár James Deen kettősével. Hasonlóképpen megosztja majd a közvéleményt Kim Ki Duk Moebiusa, amelyet nem véletlenül cenzúráztak Dél-Koreában: egy erotomán férfi önbüntetésből megfosztja magát a nemi szervétől.

 

 The Zero Theorem a film Facebook oldalán

 

 

Az öreg hölgy, mármint a Mostra évek óta bajban van. Részben a folyamatos olasz politikai válság miatt húzódik az Itália egyesítésének százötvenedik évfordulójára, 2011-re beígért új Fesztiválpalota felavatása. Az évek során gombamód elszaporodtak a nemzetközi filmfesztiválok, a Velencéhez időben legközelebbi Deauville és Toronto szippantja el a legtöbb szakmabelit. Velencének újra kellene pozícionálnia magát a mozgóképes porondon, de hogyan, miből, és főként kinek, az már a jövő zenéje. Évről évre költői kérdésként lebeg Velence azúrkék ege, a Lido kanyargó lagunái, hófehér sátordoboz díszlete, pineafák rejtette kertjei, hívogató tengerszaga felett az elmúlás szele. A Mostráról nem túlzás leírni, hogy a múltjából merít ihletet, erőt, fantáziát, létjogosultságot. Hiszen mára maradt a kissé megkopott lizsé hangulat, az Adria vizén „hiányosan” csordogáló sztárok, a méregdrága szállodai és éttermi árak, a biciklifelvonulás a kartonmasé díszletű palota előtt, a szokás hatalmából görgetett fesztiválgépezet. Nem volt ez mindig így.

Giuseppe Volpi di Misurata gróf, egy neves velencei arisztokratacsalád felmenőjének az érdeme, hogy kipattant a képzeletéből egy politikailag semleges összművészeti ― tánc, zene, színház, képzőművészet ― seregszemle ötlete. A nemzetköziség és a cenzúramentesség jegyében bontott zászlót az első filmművészeti kiállítás 1932. augusztus 8-án. Louis Lumière táviratát olvasták fel az ünnepélyes megnyitón, amelynek helyszínéül a Lido legendás hírű luxusszállodája, a Hotel Excelsior szolgált. Elsőként a Dr. Jekyll és Mr. Hyde Frederic című amerikai filmet mutatták be Frederic March és Miriam Hopkins főszereplésével. 1937-ben felépült a fesztiválpalota, majd a márványbunker kinézetű Casino a Lidón. Hamarosan a politika kiterjesztette hatalmát a fesztiválra. A legjobb filmeket Mussolini-kupával díjazták. A glamour-korszak Heddy Lamar meztelen fürdőzésével köszöntött Velencére az Extázis című filmben. A háborús évek szünetét követően 1949-től született meg a Mostra emblematikus jelképe, az Arany Oroszlán, amellyel azóta is a legjobb alkotásokat jutalmazzák.

 

Szerelmesek és munkatársak: Jean Marais és Jean Cocteau
Ismeretlen fotós

 

Nagy korszakok, filmtörténeti jelentőségű állomások emlékalbumából képtelenség teljes keresztmetszetet adni a nemzetközi filmvilág legrégebbi, nagy presztízzsel rendelkező fesztiváljáról. Ha a Hotel Excelsior és a nemrég bezárt Hotel des Bains (Visconti ott forgatta a Halál Velencébent) falai, szökőkutas kertjei mesélni tudnának! Sok mindennek a tanúi voltak. Umberto di Savoia herceg biennáleavató nyitótáncának, Walis Simpson és a windsori herceg titkos románcának, Churchill szivarfüstjének, az Onassis család fürdőzésének, Marlene Dietrich pezsgős partijának, Silva Mangano énekének, Anna Magnani üvöltésének, Roberto Rossellini sötét napszemüveges menekülésének Ingrid Bergmannal. Flörtök, szerelmek, kapcsolatok szövődtek a Lido szigetén. Maurice Chevalier Claudette Colbertet „rabolta el”, Jean Cocteau Jean Marais-t, Gina Lollobrigida Sophia Lorenre szórt szitkot, amiért elbitorolta tőle a kebelkirálynő címét. Claudia Cardinale párducot simogatott a tengerparton Visconti klasszikusának promócióján, Federico Fellini heves csókkal nyomta el Giulietta Masina féltékenységét. Alberto Moravia a gondolataiba merülve fújta a füstöt, François Truffaut a távolba révedt. Brigitte Bardot vadmacskaként pózolt, Pier Paolo Pasolini Maria Callasba karolt, Monica Vitti Michelangelo Antonioniba. Fekete-fehér fotókon, dokumentumfilmen megörökített pillanatok a mozi szent szörnyetegeiről.

 

Velencének nehéz átlépnie a múlt árnyait. Jó néhányszor kísérletet tett rá, Cannes-nal rivalizálva az egy négyzetméterre jutó sztárok, hirdetések, vörös szőnyeges kattintások formájában. Volt idő, amikor hollywoodi szuperprodukciók versenyen kívüli világpremierével vonta magára a figyelmet a Godzillától a Tágra zárt szemeken át az Űrcowboyokig. Aztán gondolt egyet, és leporolta művészfilmes renoméját. Az előző fesztiváligazgató, Marco Müller regnálása alatt ez kiváltképpen az ázsiai mozi hangsúlyos részvételét jelentette. Hogy most éppen hol tart, arra augusztus 28. és szeptember 7. között nyílik ablak a végtelen álmok városában.

Szentgyörgyi Rita Szentgyörgyi Rita cikke 2013. augusztus
címkék:
Fesztivál | Film
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.