"Redizájn, hagyományos és letisztult formák ötvözete: Soós Andrea, egy új ékszerstílus megteremtője."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

A múlt darabkái - ékszerekbe zárva

Redizájn, hagyományos és letisztult formák ötvözete: Soós Andrea, egy új ékszerstílus megteremtője.

Soós Andrea elsősorban képzőművészként, illetve alkalmazott grafikusként említi magát a honlapján; nevével, a különféle cikkekben, hivatkozásokban fotósként, sőt ruhatervezőként is találkoztam. A róla szóló, vele kapcsolatos cikkek többsége azonban főleg ékszertervezői és készítői munkásságát emelik ki. A hazai ékszerművészetben jártas szakújságírók közül egyre többen már „soósandis”-ként emlegetik azokat a stílusjegyeket, amelyek első látásra is megkülönböztetik nyakékeit, medáljait, gyűrűit kollégáiéitól és pályatársaiéitól.

 

Munkáira a finomság, a nőiesség, a tiszta formavilág, az egyediség, valamint az elegancia jellemző. Ezüst ékszerei készítésekor gyakran értelmez újra, használ fel régi, mára már funkciójukat vesztett ezüsttárgyakat, illetve azok „maradványait”. Ezt a művészi irányvonalat hívják redizájnnak, vagyis „újragondolásnak”, „átértelemzésnek”, sőt – nem az ökológiai, hanem az alkotói értelemben vett – „újrahasznosításnak”.

 

Ahogy látom, nagyon decens medált visel. Ez is saját alkotás?

 

– Igen, az úgynevezett redizájn ékszereim egyike. Egy ezüst férfizsebóra szecessziós stílusú fedeléből készült.

 

Honnan jött az ötlet, hogy régi ékszereket vagy azok „maradványait”, antik női színházi, báli retikülök ezüsttartozékait, púderkompaktokat, cigarettatárcákat „hasznosítson újra”, mégpedig finomvonalú ékszerek, elsősorban nyakékek, gyűrűk formájában?

 

– Bár végzettségem szerint nem vagyok ötvös – mivel 1998-ban Németországban a mainzi Johannes Gutenberg Képzőművészeti Egyetemen képzőművészeti diplomát szereztem –, valójában számomra a kreatív alkotói munkában nincsenek határok; vagyis a honlap- és arculattervezéstől a plakáttervezésen át a videóinstallációig, a fotózástól a ruhatervezésen át az ékszerkészítésig minden érdekel, minden műfaj kihívást jelent számomra.

 

 

Az ékszerkészítés iránt Németországban kezdtem érdeklődni, majd el is végeztem ott egy intenzív ötvöstanfolyamot. Az első munkámat, egy lemezből készült gyűrűt jó ideig büszkén és boldogan viseltem. Egyszer kaptam egy darab titániumdrótót, amelyet nagyon nehéz volt megmunkálni. Bár szívesen próbálkoztam, illetve próbálkozom ma is a különféle anyagokkal, leggyakrabban és legszívesebben az ezüsthöz nyúlok.

 

– Hogyan talált rá a régi – elsősorban ezüst – tárgyak ékszerré alakításának ötletére?

 

– Valójában ezt egy baráti figyelmességnek köszönhetem. Már jó ideje foglalkoztam ékszerek készítésével, amikor egy kedves ismerősöm nekem ajándékozott egy 1780-as évekből származó Mária Terézia-érmet, amelyet a családja nemzedékről nemzedékre megőrzött, mondván: talán tudok vele valamit kezdeni. Hosszú ideig hozzányúlni sem mertem, féltem, hogy – a hevítése, fűrészelése közben – kárt teszek benne. Végül nagyon szép nyakék lett belőle! Ettől kezdve tudatosan és előszeretettel használom fel, alakítom ékszerré a különféle rendeltetésű régi ezüsttárgyakat vagy a darabjaikat.

 

Ha jól emlékszem, nemcsak ezüstből, hanem Zsolnay tetőcserépből is készített már medált.

 

– 2011-ben „Mindörökké Zsolnay!” címmel hirdettek meg egy izgalmas pályázatot. A kiírásban az állt, hogy az ország egyik legszebb szecessziós stílusú épülete, az Iparművészeti Múzeum – még Zsolnay Vilmos által tervezett és a Zsolnay gyárban készült – mázas tetőcserepeinek darabjaiból a 21. századi trendeknek megfelelő ékszerkollekciókat alkossanak a pályázó iparművészek.

 

 

Örültem, amikor a medáljaimat is – amelyeket Szász Károly üvegművésszel készítettem – beválogatták a legjobban sikerültek közé. A tavalyi Múzeumok Éjszakáján nemcsak a szakmai érdeklődők, hanem a laikusok is megnézhették.

 

Mi jellemzi a 21. századi ékszertrendet? Ha körülnézünk, azt látjuk, hogy tobzódunk a színekben, formákban, anyagokban. Egyszerre van jelen a harsányság anyagokban, színekben, formákban, és a szakma jobbjai által képviselt mívesség, illetve visszafogottság. Ráadásul egyes ékszereket – éppen a szezonális jellegűk miatt – bizsunak nevezünk, mert – „kiegészítőként” – igazodnak az évszakonként változó ruha-, cipő- és táskadivathoz. Talán inkább az alkalmi viseleteknél lehet ékszertrendről beszélni.

 

 

– Nem igazán figyelem a trendeket. Nekem az a fontos, hogy érzelmileg és „értelmileg” rá tudjak hangolódni az anyagra, vagyis nem „kifelé”, hanem „befelé” figyelek. Egyébként a különféle iparművészeti vásárokon, dizájnkiállításokon, szakmai bemutatókon az tapasztalom: egyre inkább értékelik az emberek – az ékszereket illetően pedig különösen az érettebb korosztályhoz tartozó, harminc feletti nők – a tradíció és a modernitás találkozását, valamint az egyediséget, a finom formát és vonalvezetést.

Akiknek ilyen igényük van, tucatáruk helyett inkább tervezőtől vagy olyan galériáktól vásárolnak, ahol míves, kézzel készített nyakéket, gyűrűket, karkötőket, illetve kollekciókat árusítanak. A közhiedelemmel ellentétében ugyanis ezeknek az árai egyáltalán nem mondhatók borsosnak. Néha döbbenten állok meg például egy-egy cipőbolt kirakata előtt, mert látom, hogy egy pár közepes minőségű lábbeli árából már egy gyönyörűséges kézi készítésű, iparművész által formált ékszert tud megvenni az, akinek ilyenre van igénye.

 

 

Nem megalázó önnek, akit ma már a Pro Jugendstil Művészeti Alapítvány által az idén márciusban szervezett Magyar Kortárs Ékszerészet című kiállítás kapcsán is stílusalkotó ékszertervezőként emlegettek, hogy hétről hétre különféle vásárokon önmagának kell árulnia a portékáit ahelyett, hogy neves galériák, vagy akár iparművészek által működtetett boltok kínálnák eladásra őket?

 

– Nem mondom, hogy mindig lelkesen indulok el. Amikor viszont már ott vagyok, érdekelődéssel figyelem, ki nézi meg a tárgyaimat, ki mit tart rajtuk érdekesnek.

Öröm, ha valaki vásárol nálam, vagy elkéri a névjegykártyámat, majd később megkeres és nálam vesz magának vagy a női hozzátartozójának, rokonának, barátnőjének személyre szóló ajándékként valamit.

Ma egyébként az ipar- és képzőművészek körében is divatossá – sőt szükségszerűvé is – vált, hogy részt vegyenek az ilyen rendezvényeken. És nem csak azért, mert közvetlen kapcsolatot teremtenek köztünk, alkotók és a közönség/vásárlók között. Azért is fontosak a találkozások a laikusokkal, mert ezek kapcsán néhányan akár érdeklődőbbé is válhatnak valamely művészeti ág vagy egy művész munkái iránt. A vásároknak ilyen értelemben reklámértékük is van. Szerencsére azonban, esetemben nem csak ezek a bemutatkozási lehetőségek, mivel a munkáim jelen vannak a különféle galériákban, bemutatótermekben, kiállításokon is.

 

T. Puskás Ildikó T. Puskás Ildikó cikke 2012. augusztus
címkék:
Design | Iparművészet | Ékszer
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.