"Neki köszönhető, hogy a fejfedők ismét reneszánszukat élik. Kalapjai igazi műalkotások, melyek előkelőségek és sztárok fejét ékesítik. "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Philip Treacy, a kalapmágus

Neki köszönhető, hogy a fejfedők ismét reneszánszukat élik. Kalapjai igazi műalkotások, melyek előkelőségek és sztárok fejét ékesítik.

Egy szobor, egy kalitka, vagy éppen virág, mely olyan egyszerű anyagokból születik meg, mint a tüll, a toll vagy a selyem. Nem pusztán kalapok: Philip Treacy kreációi műalkotások, melyek az időtlen szépséget szimbolizálják. Ahogy a tervező mondja: „Egy szép kalap a maga idején túl is létezik.”

 

 

Született kalaptervező


A tervező Nyugat-Írországban született 1967-ben. Már óvodásként kishúga játék babáin gyakorolta a mesterséget, ruhákat és kalapokat varrt nekik. Akkoriban valószínűleg még álmodni sem mert róla, hogy egy napon ő készíti a legelőkelőbb királyi esküvőkre a fejfedőket, így Charles walesi hercegnek, Vilmos hercegnek, vagy Kate Middletonnak. Szakmai tanulmányait Treacy Dublinban kezdte meg, és bár többször próbálkozott ruhatervezéssel végül a kalapkészítésben talált önmagára. Ezt követően Londonba költözött, ahol a College of Art nőiruha-tervező szakára jelentkezett, később azonban átment az intézmény kalapkészítő kurzusára. A szakma rejtelmeibe Stephen Jones vezette be, a tervező számos képességét a kalapmesternek köszönheti. „Amikor iskolába jártam, a kalapokat az idős hölgyek kiváltságának tartották, de már akkor azt gondoltam, hogy ez mennyire nem állja meg a helyét” – mondta Treacy.

 

Treacy az akkoriban elavultnak és unalmasnak tartott kiegészítőket merész alkotásokká változtatta. 1989-ben találkozott Michael Robertsszel, a Tatler divatszerkesztőjével, és a szintén divatszerkesztő Isabella Blow-val, akik biztosították a megfelelő körülményeket számára, hogy nyugodtan alkothasson. Első stúdióját Isabella Blow házának alagsorában rendezte be, kapcsolatuk később is meghatározó maradt, az Isabellának készített kalapokból még kiállítást is rendeznek Amikor Philip találkozik Isabellával címmel. 1991-ben, 23 éves korában már Karl Lagerfeldnek dolgozott, akivel együttműködésük több mint 10 éven keresztül tartott.

Első emlékezetes alkotásai között volt az a madárkalitkára emlékeztető fejfedő, amelyet Linda Evangelista viselt a brit Vogue címlapján. Még ugyanebben az évben a tervező elnyerte a British Fashion Council Award díjat a legjobb brit kiegészítőtervező kategóriájában.

 

 

Első divatbemutatóján olyan nagy modellek viselték kreációit, mint Christy Turlington, Naomi Cambell, Kate Moss vagy Jasmine Lebon. Lenyűgöző darabjai átléptek a divatból a művészet világába, mikor 1996-ban Franca Sozzani meghívta őt, hogy vegyen a részt a firenzei Biennálén.

Treacy a sportba is új stílust vitt azáltal, hogy a praktikus és kényelmes darabokat kombinálta a csillogással. 2006-ban végül megkezdte együttműködését az Umbro sportmárkával, mely hatalmas népszerűségre tett szert a londoni divathéten. 2007-ben a brit divatiparban elért sikereiért Erzsébet királynő kitüntette Treacyt a Brit Birodalom Érdemrendjével. Azóta olyan nagy tervezőkkel is dolgozott már együtt, mint Ralph Lauren vagy Alexander McQueen, és olyan nagy sztároknak készített kalapot, mint Michael Jackson vagy Lady Gaga.

 

Az inspiráció


Első üzletét az Elizabeth Streeten nyitotta 1994-ben, az üzlet a legváltozatosabb vevőkört vonzza. „A kalap mindenkié. Mindenkinek van feje, ami magában hordozza a kalap viselésének lehetőségét” – mondja Philip Treacy. 2000-ben a tervezőt meghívták az haute couture képviselői közé, az erre az alkalomra készített orchideakollekció volt az első, csak kalapokra épülő haute couture bemutató. „A orchideák a kedvenc virágaim, és gyakran merítek belőlük ihletet, egy-egy kollekció elkészítéséhez. Lenyűgöz a színek és formák sokfélesége, mindegyiknek saját karaktere van” – árulta el a designer.

 

 

Az ihletet Treacy gyakran meríti festők és más művészek munkáiból, egy alkalommal például a Tate Liverpooltól kapott megbízást. „Imádom Damien Hirst és Andy Warhol munkáit, hihetetlen módon tudnak inspirálni” – mondta a designer, és elárulta, hogy mint minden művészi alkotás, a kalapok is az érzelmekről szólnak: azok az igazán értékes darabok, amelyektől gyorsabban kezd verni a szívünk.

 

De nem csak képzőművészek voltak rá nagy hatással, egy alkalommal Treacy a poplegenda Michael Jackson emlékére készített kalapokat. Ezúttal azonban nem csupán mesterműveivel szeretett volna adózni az énekes előtt, hanem azzal is, hogy csak fekete bőrű modelleket küldött a kifutóra. A tervező kreációi bemutatták a sztár minden meghatározó korszakát és pályafutása jelentősebb állomásait.

 

 

Treacy elmondta, szeret szembeszállni a fizika és a gravitáció törvényeivel. „Olyan kalapokat szeretek alkotni, amelyekről az emberek álmodnak, és amelyek álmokat inspirálnak.” „Nem is olyan régen ez a kiegészítő még konformista tartozéknak számított, majd elérkeztek az 1960-as évek, és a fiatalok már nem akartak kalapot viselni. Ma lázadónak számít, aki ilyen feltűnő fejfedőket visel. A kalap ugyanaz maradt, de a jelentése változott.”

Póta Szilvia Póta Szilvia cikke 2014. április
címkék:
Divat | Karrier | Művészet
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.