"Szerelembe esni látatlanban? Ma már egyáltalán nem elképzelhetetlen. A modern kor forradalmasította a párkapcsolatok világát is! "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Így ismerkedünk ma

Szerelembe esni látatlanban? Ma már egyáltalán nem elképzelhetetlen. A modern kor forradalmasította a párkapcsolatok világát is!

Néhány évtizeddel korábban az emberek még jellemzően egy életre választottak párt maguknak. Szerelmesleveleket írtak egymásnak, a házasság intézményét szentnek és sérthetetlennek tekintették, az udvarlás pedig a kapcsolat elengedhetetlen előfeltételének számított. Bár a házasság tradíciója továbbra is jelen van mindennapjainkban, az elmúlt fél évszázadban számtalan változás tanúi lehettünk. A párok már nem csupán az életükön, de a munkájukon is osztoznak, és ha úgy tartja kedvük, külön lakásban külön életet élnek. Az internet forradalmasította a szerelmet és a romantikát is.  A szerelmeslevelek korszakának leáldozott, helyette megjelentek a szerelmes e-mailek, sőt újabban divat lett szerelmes twitter-üzeneteket küldeni. Az online társkereső oldalak lehetővé teszik, hogy olyan emberekkel találkozzunk, akikkel egyébként sosem akadtunk volna össze.  Az interneten keresztül képesek vagyunk beszélni a problémáinkról, megnyílunk egymásnak, és erős érzelmi kötelékeket alakíthatunk ki.

 

A mai trendek szerint gyakran nem is látjuk a másik arcát, gesztusait, mimikáját. Noha egy-egy fénykép jó esetben árulkodik, mégis szinte teljesen vakon ismerkedünk, akárcsak a Vakrandi című filmben, ahol a főszereplők a falon keresztül esnek szerelembe egymással.

 

 

Modern szerelem a mozivásznon

 

A történet szerint Machin egy hallgatag és embergyűlölő játéktervező, aki kizárólag a munkájának él, és mindennél többre értékeli a csendet. Machine kiváló eredménnyel végzett fiatal zongoraművész, aki épp most költözött be az új lakásába, keményen készül a következő klasszikus zenei zongoraversenyére, mely nagy áttörést hozhat művészi karrierjében. Számára a zene és a hangok jelentenek mindent. Két főhősünket csak egy papírvékony fal választja el egymástól. A dolgok akkor kezdenek érdekessé válni, amikor az együttélés mellett döntenek, anélkül hogy látnák egymást.

 

A film tökéletesen bemutatja a 21. század társas kapcsolatainak szépségeit és buktatóit, miközben felveti a kérdést: vajon a verbális kommunikáció önmagában elég-e ahhoz, hogy egy szerelmi viszony életképes legyen? És miképpen változik az emberek kommunikációja a modern technológiának köszönhetően? Egy csodálatos szerelmi történet bontakozik ki a szemünk előtt, amelyből nem hiányzik sem a humor, sem a romantika. A film régimódi hangulatot áraszt, mégis rendkívül aktuális és modern témát dolgoz fel, így egészen egyedi alkotást láthatunk. A produkció közönségdíjat nyert a 19. COLCOA Francia Filmfesztiválon Los Angelesben, valamint elnyerte a legjobb film díjat a 2015 Cabourg Filmfesztiválon.

 

 

A Vakrandi egyik legfőbb érdeme a színészi játék és a karakterábrázolás. Clovis Cornillac láthatólag otthon van a multitasking világában, hiszen a produkcióban forgatókönyvírói, rendezői és színészi feladatokat is ellátott. Összességében azonban mégis talán a kamera előtt nyújtja a legjobb teljesítményt, hiszen nagyszerűen alakítja a szociális fóbiás, kissé őrült feltalálót, aki képtelen megbirkózni a technológia irányított új, modern világgal. A film ötlete Lilou Foglitól, Cornillac feleségétől származik, aki a produkcióban Machine testvérét játssza. Bár összességében semmi új nincs az „ellentétek vonzzák egymást” alapszituációban, az élénk mellékszereplőknek és a művészi kivitelezésnek hála a Vakrandi mégis kiemelkedik a vígjátékok szürke tömegéből.

 

Mert a filmben művészi megoldásokból sincs hiány, majdhogynem színházi hatást kelt, elsősorban az osztott képernyő miatt, amellyel a készítők még hangsúlyosabbá tették a szerelmeseket nemcsak fizikailag, de átvitt értelemben is elválasztó falat. Szintén érdekes megoldásnak mondható a névválasztás. A szereplők ugyanis sosem árulják el az igazi nevüket. Mindez egy újabb jele a köztük húzódó távolságnak, hiszen ahogyan az interneten, úgy itt sem fedik fel valódi kilétüket egymás előtt.

 

Cornillac még egy fontos, modern világgal kapcsolatos etiketthibát kiemel. A főszereplő egy zsúfolt étteremben lehordja a vendégeket, amiért úgy vacsoráznak, és úgy társalognak egymással, hogy közben mobiltelefonjuk az asztalon hever, utalva ezzel arra, hogy manapság a technológia a személyes, társas kapcsolatokat is háttérbe szorítja. És ahogyan Machin mondja, az okostelefonoknak hála, már nem kettesben, inkább hármasban töltjük az estéinket.

 

 

Azért a nézőnek marad némi hiányérzete a film után. A főszereplők előéletéről például alig tudunk meg valamit. A film csupán halvány utalásokat tesz, így rengeteg kérdés marad függőben: Vajon mi történt Machin feleségével, és mi vezetett ahhoz, hogy a férfi ennyire bezárkózott?

 

Az apróbb hibák ellenére azonban igazán szórakoztató filmet kapunk, amely felhívja a figyelmet egy nagyon fontos dologra: bármennyire haladni kell is a korral, ha komolyan vesszük az ismerkedést, és kíváncsiak vagyunk a másik igazi énjére, a személyes találkozások, a hosszan tartó beszélgetések elkerülhetetlenek. Hiszen az ismerkedés lényege a másik ember felfedezése, és talán ez az egyik legnagyobb kaland az életben.

Póta Szilvia Póta Szilvia cikke 2015. szeptember
címkék:
Film
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.