"Volt idő, amikor a férfi is magassarkúban tipegett."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Csodás férfiak magassarkú cipőben

Volt idő, amikor a férfi is magassarkúban tipegett.

Az idei cannes-i filmfesztiválon történt, hogy az egyik nővendéget nem engedték be a vetítőterembe, mondván, lapossarkút- még ha mégoly míveset is- visel. Sőt, több ötvenenfelüli nővel (sőt még egy amputált lábúval is) megtörtént  ugyanez. A fesztivál szervezői szerint az egyik biztonsági őr túlbuzgósága tehet erről.

 

A férfiakra természtesen ilyen előírások nem vonatkoznak. Denis Villeneuve rendező és színészei, Josh Brolin és Benicio del Toro ugyan kijelentették, hogy filmjük, a Sicario premierjére magassarkút vesznek fel, hogy így tiltakozzanak a megkövesedett, szexista dresszkód ellen, de a végén meggondolták magukat. Del Toro állítólag megpróbál magassarkút venni, de nem bírt benne egy lépést sem tenni. Kár, mert nem csak látványnak lett volna elsőrangú a vörös szőnyegen csetlő-botló világsztárgárda, de igazodott volna az alkalmi férfiruházat történelmi hagyományaihoz.

 

Elizabeth Semmelhack kanadai kultúrtörténész követte a cannes-i eseményeket és ezzel kapcsolatban megjegyezte: az eset a viselet erejét mutatja, és azt, mennyire nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a viselet megerősítse a nemi sztereotípiákat, vagy bizonyos értelemben fenntartson egyfajta társadalmi rendet. A történelem során bebizonyosodott, hogy a cipő sarka önmagában nem bír jelentéssel: a kultúra maga ruházza fel azzal.

 

Minél magasabb a sarok, annál közelebb vagyunk Istenhez

 

Körülbelül 2000 évvel ezelőtt a görög-római színészek vastag, parafatalpú cipőt viseltek, hogy kiemelkedjenek, amikor istent vagy királyt formáltak meg. Az alapgondolat az volt, hogy minél magasabb volt a cipő sarka, annál közelebb kerültek az isteni szférához.  A múlt évezredben perzsa lovaskatonák ismertették meg a nyugati világot a magas sarokkal. A 16.században a világkereskedelem egyik központján, Velencén keresztül a perzsa uralkodó, Abbasz sah óriási befolyással volt a divatra. Elképesztő katonai és diplomáciai ereje perzsa stílussal oltotta be az európai kultúrát.

 

 

Az oszmán hatásra készült velencei női cipők sarka elérte a 15, sőt 50 centiméteres magasságot! A magasság két célt szolgált: viselőjét megkímélte attól, hogy finom lábacskáival az utca mocskában tapodjon, másrészt tükrözte magas társadalmi rangját. Bár bizonyos feljegyzések szerint a gólyaláb magasságú cipők éppen, hogy nem a nemes hölgyeknek, hanem a kurtizánoknak készültek. Ahogyan a közvélemény is olykor megosztott azzal kapcsolatban, hogy az igen magas sarok klasszikus eleganciát, vagy ellenkezőleg, ízléstelenséget sugall.

 

A női chopine-ok tagadhatatlan szexepillel bírtak- a papucsszerű lábbelit egyetlen mozdulattal, lezseren ledobhatták lábukról-, de a férfiak sem érték be kevésbé látványos cipőkkel. Bár a hivatalos magyarázat szerint pusztán praktikus okokból volt a férficipőknek magasabb sarka: így könnyebben maradt meg lábuk a kengyelben. De rangot is jelölt: a Bata Cipőmúzeumban a cipő formája és sarkának magassága jelezte, hogy a cipő nemesemberé. XIV. Lajos, a Napkirály imádta a selyemmel borított cipősarkat, a kedvence a vörös volt: így a Louboutin cipők előtt is rangot jelzett a bíbor cipőtalp. Ennek a nemesség-magas sarok kapcsolatnak köszönhető az is, hogy később a férfiak visszaalacsonyodtak.

 

Nem Napóleon hibája

 

Bár Bonaparte Napóleon számlájára írják, hogy eltűnt a férficipők sarka- Napóleon gyűlölte, bár híresen alacsony emberként akár éppen üdvözölhette is volna-, valójában már a hadvezér előtt véget ért a férfisarok uralma. Vagyis nem egyetlen ember kedve határozta meg a divat alakulását, hanem egy szélesebb kulturális trend. Ez az irányzat pedig a felvilágosult gondolkodás volt, ami amúgy elég felvilágosulatlan módon női jellemvonásokkal címkézte fel a viseletet.

 

 

Így váltak ruhadarabok a közvélekedésben frivolan nőiessé, és az egyszerű, puritán, kevésbé dekoratív ruhák felvilágosulttá, racionálissá, vagyis az ő fejükben férfiassá. Vagy, ahogy Semmelhack fogalmaz: a lóról leszállva már kevés értelme van a cipősaroknak. Au revoir, férfisarok!

 

Rocksztárok és cowboyok

 

A viktoriánus korban megszilárdultak a hagyományos férfi-női öltözködés szabályai. Manapság a magassarok azoknak a férfiaknak a kiváltsága, akiknek férfiasságáról semmi kétség: a rocksztároké és a cowboyoké. Utóbbiak a nyers férfierő jelképei, mégis magassarkú csizmát hordanak. És nemcsak lóháton viselik, hanem akkor is, amikor teherautót vezet, amikor a bárba betér, vagy ha arról énekel, hogy szíve hölgyét látogatja meg.

 

 

Ezzel egyidőben a nők magassarkú cipője az elmúlt évszázad alatt egyszerre vált a nők erejének és erotikus kisugárzásának jelképévé. Az erőt és az erotikát teljes egészében magukénak akarta tenni a rockvilág néhány csillaga is, mint például Prince, David Bowie vagy Elton John. Még az elődök is, John Lennon vagy Bob Dylan is elcsábult egy-egy magasabb sarkú bokacsizma láttán. John Lennoné például azokra a magassarkú csizmákra hasonlít, amilyeneket a flamenco táncosok viselnek. Ma már azért ritkán látni a mainstream kultúrában hírnevet szerzett férfiakon magassarkút. Bár van befolyásuk, de ez a hatalom nemi sajátosságokhoz kötődik. Földrengésszerű változásnak kellene ahhoz történnie a nemi egyenjogúság terén ahhoz, hogy a magas sarok ismét ugyanazt a hatalmat jelképezze a férfiak számára, mint egykoron. És ha ez valaha lezajlik, akkor bizony kénytelenek lesznek megtanulni járni benne.

La femme La femme cikke 2015. június
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.